Uit de praktijk

De basis van de workshops, trainingen en het concept ‘de piramide van zingeving’, is ontstaan op de werkvloer van ‘Tatoe’, een mbo niveau 1 opleiding van het ROC Landstede in Zwolle. Gedurende de jaren dat ik met een klein team vorm gaf aan het programma ‘Natuurlijk leren’, werd ik bij vele jongeren geconfronteerd met motivatie problemen . Afhaken bij teleurstelling en nauwelijks aangeven wat zij zelf wilden. Kortom gebrek aan perspectief, motivatie en lage zelfwaardering. De slapte, de ontmoediging en passieve weerstand die ze boden om mee te draaien,  zich persoonlijk in te zetten op school en stage was massief. Ze hadden letterlijk geen ‘ZIN’ meer. Waarom ze op school waren en waarom het ‘zin’ heeft je in te zetten was bij deze jongeren buiten beeld geraakt. Ik herkende hun gekwetstheid, pijn en onvermogen..

Experiment

Tijdens mijn werk als coach in een zingevingscentrum heb ik expertise over zingeving opgebouwd met volwassenen. Vanuit deze kennis besloot ik om een workshop te gaan geven over Zin en Waarde in de taal van jongeren. In de hoop daarmee een bodem van zingeving, motivatie en zelfrespect te creëren.

Waardebesef

Met een PowerPoint en directe vragen als: “Ieder mens is geboren met een aanleg ergens voor; Wat is jouw aanleg?”  Kwam ik met hen op een dieper level in gesprek. Mijn vragen waren wakker makend: “Wat is de waarde van een mensenleven? Wat is de waarde dat jij leeft, dat jij er bent, voor jezelf?” Ik daagde hen op speelse wijze uit om met hun weggestopte dromen en verlangens te komen. De vragen, de pogingen deze te beantwoorden en het gesprek daarover maakte wat los en riep vitaliteit op. Voor mij als docent en mentor vormde deze les een heerlijke basis om op verder te gaan.

Kristallisatie

De workshop bleek levensvatbaar en is in de praktijk van jaren verder gekristalliseerd en gepolijst. Ik ben hem gaan geven aan allerlei groepen; mbo, hbo, lezingen en trainingen. Tijdens het geven van de workshop word ik vaak getroffen door de betrokkenheid en de vragen bij jongeren. Ik ontmoet een honger om kennis over waarde en zingeving te bespreken. De kern van de workshop is uitgegroeid tot het concept van de ‘Zingevingspiramide’, met vier samenhangende niveaus van zingeving. Met dit in de praktijk gegroeide concept, liggen mijn inspiratiebronnen in de behoeftenpiramide van A. Maslow en mijn scholing in de Pulsarmethode van M. Derkse en J. de Dreu.

Hiermee bied ik ‘Zingevingskunde’ in workshops, coaching, lezingen en trainingen over zingeving, motivatie en waarde als kennisoverdracht aan jongeren en als scholing voor professionals. 

Daarnaast bied ik aan mensen – jongeren op zoek naar zin en zingeving een training of coachingstraject met persoonlijke verdieping.