Bezieling in Steen

Met je deelname aan deze cursus, stap je met jezelf in een vernieuwend scheppingsverhaal. Een verhaal waarin jij jezelf tot onderwerp maakt van een reis naar binnen. We volgen daarin de scheppende en helende kennis van de ‘Latifa’ met de zeven krachtbronnen van de Ziel uit de leringen van het Soefisme; Ik zal gedurende de cursus de basiskennis op herkenbare wijze overdragen.

Zelfaanvaarding

De reis naar de innerlijke krachtbron van onze kern, vertrekt vanuit ‘Zelfaanvaarding’. Met meditatieve zelfverkenningen in klei begeven wij ons stap voor stap dieper in het innerlijke labyrint naar de kern van ons hart. Tijdens het doen van deze zelfverkenningen ontstaat er gaandeweg een beschouwende kijk op jezelf en krijg je inzicht in de verschillende krachtvelden; positief als de negatief geladen energieën. In het licht van de scheppende energie blijken zaken als levenspijn, gemis en je innerlijk worsteling. Je worsteling waar je misschien van af wilde, vormt in de Latifa benadering een kracht voor je creativiteit en de brandstof voor het ‘Hartsverlangen’. De tweede krachtbron in de Latifa. Het Verlangen als de vernieuwende scheppende potentie, waar we na de fase van aanvaarding op meditatieve wijze bij aankomen.

Van inspiratie naar realisatie

Met het opkomen en ontvangen van je bestaansverlangen; de vernieuwende inspiratie volgt de fase van het vormgeven. Vormgeven aan het verlangen in de materie. De inspiratie van je verlangen wil vorm aannemen, in de aardse realiteit; Vorm aannemen in jou! Hiermee gaan we concreet aan het werk met het doen van allerlei vorm-oefeningen. Tijdens dat proces gaan we met het vormgevende in iedere deelnemer aan het werk en laten in het contact met verlangen op meditatieve wijze vormgevingen ontstaan; Oervormen en kiemen van je vernieuwing in de klei.
In een contemplatieve oefening verbind de persoonlijkheid zich aan de inhoud en de vorm van het verlangen. Met dit besluit komen we in de volgende fase van ‘Hoop’, de derde krachtbron in de scheppende stroom van de Latifa.

Indalen in de vorm; de daad bij het woord.

Nu laten we vorm van Hoop verder indalen in de materie. Dieper indalen wil zeggen; de overgang van de zachte vormbare klei naar de definietievere vormgeving in de Steen. We zoeken bij de steenhouwer een passende steen en doen vervolgens sculptuuroefeningen. De ruwe steen staat als metafoor voor onze ‘weerbarstige’ persoonlijkheid, waarin we de vorm van verlangen tevoorschijn laten komen.

Beeldhouwen als avontuur

Na de basis instructie over de gereedschappen en het beeldhouwen gaan we vanuit de ziele-afstemming in de adem aan de slag; Met beitel, klopper en rasp, gaan we aan het werk en laten we onze vorm van verlangen stap voor stap uit de steen tevoorschijn komen. In de latifa maken we de overgang naar de vierde kracht; Geloof en Vertrouwen. In deze fase gaan we op weg in het doen! We gaan aan het werk!. We geven ‘Ge-loof’; ‘Eer’ aan onze Hoop en zijn daarbij ‘Trouw’ aan dat wat nog pril is dat we gaan vormgeven. Geloof en Vertrouwen gaat ook over; Geduld en Volharding. Kwaliteiten die we nodig zullen hebben zowel bij het beeldhouwen als bij het realiseren van ons verlangen in ons eigen leven. Tijdens het beeldhouwen treedt je in relatie tot de steen die met zijn aanwezige eigenschappen ook een woordje meespreekt. Beeldhouwen is niet zomaar even je wil opleggen aan de ‘dode’ materie. Tijdens het beeldhouwproces ontstaan er onverwachte en verassende momenten die nieuwe wendingen geven aan het vormproces. De nieuwe schepping van het vorm hakken in de steen ontstaat al doende onder je handen. Dit zijn momenten van ‘Los’ laten van het beeld dat je in je hoofd had. Het beeld in je hoofd, waarmee je begon wordt ‘los gelaten ’ Het scheppingsproces vindt plaats tussen jou en de steen en brengt je bij nieuwe inzichten:

‘Los laten en Overgave’

De vijfde krachtbron in het scheppingsproces van de Latifa. De bezieling, de makende persoonlijkheid van Beeldhouwer en de Steen, zij vormen elkaar in een beeld van verlangen. De steen die in zijn ‘Bezielde Vorm’ is gekomen nadert de eindfase en kan worden afgewerkt. Het beeld komt tot voltooiing.

Het beeld als nieuwe realiteit- identiteit

Ineens is er het moment dat het beeld in zijn eigenheid tevoorschijn komt; ‘Gezien wordt’. Het toont zich als een eigen identiteit, een nieuw element in de schepping. Een beeld van schoonheid eigenheid en betekenis! Het toont zich als een nieuwe vorm met een bezieling. Het werk is gedaan en kunnen het loslaten. Een beeld van Liefde; de zesde krachtbron. Vervolgens wordt het beeld door de beeldhouwer in liefde gepolijst en aan de wereld gepresenteerd in zijn bezieling, betekenis en zeggingskracht. Het verlangen heeft door de beeldhouwer heen vorm aangenomen en is tot realiteit geworden. Dat wat gezegd wordt met het beeld; Wil gezien en gehoord worden. Dit is de Wil tot Zijn: De zevende en voltooiende krachtbron in de Latifa.

De Wil tot Zijn

De Beeldhouwer heeft zijn bezieling tot vorm gebracht in de steen en heeft vanuit het eigen innerlijk; Het 'verlangen' iets nieuws aan zichzelf toegevoegd. De innerlijke vernieuwing heeft plaatsgevonden, is in liefde bekrachtigd en wil in zijn persoon worden vormgegeven. Nu komen we bij de laatste en voltooiende stap van de Latifa; de Wil tot Zijn. Het innerlijke beeld van verlangen, wil gaan zijn.

40 dagen integratie
Na de retraite gaat de deelnemer in zijn dagelijks leven handen, voeten; uitdrukking geven aan zijn verlangen, zijn vernieuwing.
Hiervoor nemen we 40 dagen integratie tijd.
De deelnemer krijgt hierbij ondersteunende instructies en oefeningen.
De veertig dagen worden afgesloten met een laatste werkblok.

‘Ik was een verborgen schat en verlangde er naar gekend te worden, daarom schiep ik de wereld opdat ik gekend zou worden’

Hadith Guds

Ik zie je aanmelding voor deze cursus met vreugde tegemoet!

Jan de Wit